-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49927 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مجمع البحرين كجاست و داستان زنده شدن ماهي كه در قرآن آمده است چيست؟
الف) در قرآن كريم جاهايي، به صورت مبهم اسم مكاني آمده است؛ مثلاً در سوره روم آمده است: {H{/Bالم غُلِبَتِ اَلرُّومُ فِي أَدْنَي اَلْأَرْضِ {w1-6w}{I30:3-1I}/}...H}؛ {Mروميان در سرزميني نزديك به اين جا مغلوب شدند و بعد از مغلوب شدن ديري نخواهد گذشت كه در ظرف چند سال غلبه خواهند كردM}. در اين آيات هم سرزميني كه روميان مغلوب شدند مبهم آمده و هم زمان غلبه كردن مجدد آنان. علت اين قبيل ابهام ها اين است كه دانستن مكان و زمان، تأثيري در فهم هدف و پيام آيات نداشته است. قرآن در هر جا كه اسم مكان يا زماني را به طور مشخص نام برده است؛ دانستن آن به نحوي در هدف و مقصد آيات دخيل بوده است. در اين مورد هم كه «مجمع البحرين» مشخص نشده، قطعاً دانستن مكان آن مورد نظر آيات نبوده است. در مورد «مجمع البحرين» بين مفسران اختلاف هست: در تفسير «نمونه» سه ديدگاه بيان شده و در نهايت اين نظريه كه محل اتصال خليج عقبه با خليج سوئز است، برگزيده شده است. درياي احمر دو پيشرفتگي (يكي به سوي شمال شرقي و ديگري به سوي شمال غربي) دارد كه اولي خليج عقبه را تشكيل مي دهد و دوّمي خليج سوئز را و اين دو خليج در قسمت جنوبي به هم مي پيوندند و به درياي احمر منتقل مي شوند. ب) از آيات و روايات استفاده مي شود كه همراه حضرت موسي و يوشع، ماهي شوريده اي بود كه وقتي به «مجمع البحرين» مي رسند ماهي زنده شد، و داخل دريا شناور مي شود. بعد از مدتي موسي(ع) به يوشع(ع) مي گويد: غذايمان را بياور كه از اين سفر خسته شديم. يوشع(ع) كه شاهد زنده شدن ماهي بود، حكايت را براي موسي(ع) نقل مي كند. علامه طباطبائي در تفسير «الميزان» مي فرمايد از آيات استفاده مي شود كه حضرت موسي از راه وحي مأمور بوده است كه آن عالم را در «مجمع البحرين» ملاقات كند و علامت يافتن آن محل، زنده شدن ماهي و رفتنش در دريا بوده است يوشع شاهد اين صحنه بوده ولي فراموش مي كند اين قضيه را به موسي(ع) بگويد و زماني به يادش مي آيد كه حضرت موسي(ع) به او مي گويد: غذايمان را بياور. در اين موقع حكايت ماهي را به او مي گويد. موسي(ع) مي گويد: ما دنبال همين بوديم و فوراً برمي گردند و در آن محل به حضور جناب خضر(ع) مي رسند. ج) علم لدني مخصوص خضر(ع) نيست. ساير پيامبران هم علم لدني دارند. البته جهت علم موسي(ع) با خضر(ع) و مأموريت او با مأموريت موسي(ع) فرق داشته است. اما با تمام اين اوصاف موسي(ع) پيامبر اولوالعزم بوده و مقامش از خضر(ع) - كه غير اولوالعزم بوده - بالاتر است. با اين حال براي تكامل موسي(ع) در درجاتش، ملاقات با خضر(ع) لازم بوده است. به همين دليل موسي(ع) با اصرار تمام مي خواهد با او ملاقات كند. برخي از روايات دلالت مي كند كه از طريق وحي خداوند موسي مأمور مي شود به ملاقات خضر(ع) برود و از علم او استفاده كند. با اين حال اينها نمي تواند دليل بالاتر بودن خضر(ع) باشد. گفتني است كه علم پيامبران الهي با نگاه كردن به جهان خارج و موجودات زياد مي شود و تكامل مي يابد؛ تا چه رسد به اين كه با پيامبري ديگر كه جهت علم و مأموريت او فرق مي كند ملاقات كند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.